Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.02.2007 12:14 - Председателят на БСК предлага въвеждане на електронната евровинетка
Автор: alashka Категория: Бизнес   
Прочетен: 461 Коментари: 0 Гласове:
0



Дали тол-системата, предвидена в договора за изграждане магистрала „Тракия”, отговаря на изискването за най-добрата европейска практика?
(Мнение на Божидар Данев – председател на БСК)

Основополагащо изискване на ЕС, залегнало и в Лисабонската стратегия, е всички инвестиции, които се правят в страните, особено осъществяваните с публични средства, да се извършват, като се следва политиката на „най-добрата практика (best practice)”. Най-добрата практика би трябвало да бъде заложена във всички инвестиционни проекти и у нас – както инвестираните чрез българския бюджет, така и чрез средствата от европейските фондове.

Ние приветстваме решението на Правителството за стартиране изграждането на магистрала „Тракия”. Смятаме, че това е едно добро първо решение по линията на публично-частното партньорство да бъде ускорено изграждането на магистралните пътища в страната.

За нас, обаче, възниква въпросът дали изграждането на тази магистрала следва примерите на „най-добра практика” в ЕС. Тук не говорим за най-добра практика за изграждане на самите магистрали, а за изграждането на системите за приемане на таксите по преминаването по тези магистрали, както и по останалите инфраструктурни обекти (т.нар. тол-системи).

Много страни от ЕС вече приемат електронната евровинетка и първите примери за подобно приложение са налице. Тя се прилага широко в Германия, а Унгария разруши всички тол-станции и изцяло премина към електронно отчитане. В същото време, за магистрала „Тракия” се предвижда изграждането на тол-система, на принципа на разширения на магистралата, създаване на съответни павилиони – и по магистралата, и по отклоненията. По предварителни оценки инвестициите за изграждането на тол-система от този стар тип е около 80 млн. евро. В тази сума са включени разходите за отчуждаване на земи (тъй като става дума за допълнителни разширения на магистралата) и за изграждане на павилиони. Недостатъците не са само в разходната част, която всъщност никак не е малка – с тези 80 млн. евро (предвидени само за магистрала „Тракия”) би могло да се въведе електронната евровинетна система в цяла България и да предопредели използването й и при другите инфраструктурни проекти.

По принцип, електронната винетна система носи редица други предимства. Първо, рязко се намаляват инвестиционните разходи и времето за въвеждане в експлоатация на съоръженията. Второ, съществено подобрява пропускателната способност на магистралите, тъй като се избягва спирането и задържането на превозните средства. Третото, не по-малко предимство е, че се избягват евентуалните корупционни практики, породени от човешкия фактор. Четвъртият положителен момент е спестяването на разходи от поддръжка на тези съоръжения и възнагражденията на работещите по обслужването на системата. И, не на последно място, постига се точна и надеждна статистика на транспортния поток. Например, като част от договора с португалската фирма е предвидено при недостиг на транспортни средства, загубите от липса на постъпления да се погасяват от българската държава. При възникването на подобен проблем, неговото разрешаване ще може да се основава на точен резултат какъв е броят на транспортните средства, недеформиран от субективното участие н
а хората по тол-пунктовете. Няма да се спирам на останалите предимства на точната транспортна статистика.

Както вече споменах, изграждането на електронна винетна система  може да се приложи не само за проекта „Тракия”, но и за останалите инфраструктурни обекти. Например, за втория мост над Дунав се предвижда, след възстановяване на инвестиционните разходи, приходите от преминаване да се делят по равно между България и Румъния. За отчитането на влаковете едва ли ще има проблем, но за останалите превозни средства означава отново да се поставят будки и бариери, което едва ли ще е най-добрата европейска практика.

Крайно време е, България да обвърже изграждането на транспортната инфраструктура, вкл. пътните си съоръжения, с най-добрите европейски практики, вместо да инвестира в морално остарели системи. Още повече, че системата за електронно тол-отчитане може да се обвърже със съществуващите билинг-системи или със спътниковата система „Галилео”.

Трябва да направя уточнението, че не става въпрос за системата за електронно преминаване през будките (каквато съществува в някои европейски държави), а за цялостно премахване на този тип съоръжения и въвеждане на единната електронна система – евровинетка, която ще бъде въведена не по-късно от година и половина в цяла Европа. Евровинетката ще отчита интензивността на преминаване на превозните средства не само на една конкретна магистрала, а на територията на България и на цяла Европа. Подобна система ще се отрази благоприятно и на инвестиционните намерения, тъй като, ако един инвеститор, по линията на публично-частното партньорство, иска да построи, например, тунел под Стара планина, би могъл също да ползва евровинетната система, а да не му се налага да инвестира в павилиони или др. подобни съоръжения и да ограничава неговата пропускателна способност.





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alashka
Категория: Бизнес
Прочетен: 529243
Постинги: 404
Коментари: 154
Гласове: 624
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031