Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2007 12:18 - BUSINESSEUROPE – Конфедерация на европейския бизнес, чийто член е БСК, публикува днес, 5 март, своя „Евробарометър – Пролет 2007”.
Автор: alashka Категория: Бизнес   
Прочетен: 546 Коментари: 0 Гласове:
0



Изследването на най-голямата бизнес организация в Европа, проведено сред националните бизнес организации, сочи, че сегашното темпо и ниво на изпълнение на реформите не са достатъчни, за да подобрят конкурентоспособността и да повишат потенциала за развитие на Европа. Въпреки сегашното подобряване на икономиката в Европа, тенденциите за спад в продуктивността все още не са преодолени. Но все пак, политическите усилия се движат в правилна посока. Инициативите за изпълнение на реформите за икономически растеж и създаване на работни места се възприемат вече във всички страни-членки на ЕС, но все още доста голяма част от реформите не са напълно изпълнени или не изпълняват очакванията на компаниите. Изключително важно за европейската икономика е поддържането на стимула за изпълнение на реформите.

BUSINESSEUROPE призовава всички страни-членки да поддържат реформите и през 2007 г., като се концентрират върху препоръките на Европейската комисия (специфични за отделните страни) и осланяйки се на оценките на националните бизнес федерации. „Няма време за самодоволство”, се казва в съобщението на BUSINESSEUROPE.

Какво представлява Барометърът на европейските реформи?

BUSINESSEUROPE помоли своите членове за втора поредна година да оценят прогреса, постигнат в техните страни по отношение на икономическата реформа.

Този документ съдържа оценка на националните бизнес организации и очертава общите линии на състоянието на европейската икономика. Общата оценка за прогреса на националните реформи показва, че прогрес се забелязва, но това все още не задоволява очакванията на бизнеса. Само в осем (предимно малки) страни-членки на ЕС бизнесът определя реформите като задоволителни.

Все повече страни-членки се представят добре,
но все още някои утежнения забавят процеса

Скандинавските страни и Ирландия продължават да поддържат една добра структура на икономиките си, което ги класира между най-конкурентоспособните в света. Но на други страни-членки (особено големите страни от континента) все още им коства големи усилия да адаптират икономическите си структури по начин, който да им позволи да посрещнат предизвикателствата на глобалната конкуренция. Тези страни-членки трябва да удвоят усилията си в реформите, което ще подобри нивото на конкурентоспособност в целия ЕС.

Постоянният проблем на Европа е в областта на производителността

Тенденцията на спад в производителността в ЕС все още не е преодоляна. Без повишаване  на производителността, Европа няма да може да поддържа високо ниво на икономически растеж, особено при условията на намалена трудоспособност, причинена от застаряване на населението. Настоящият икономически подем е изправен пред риска от краткосрочен живот, ако не бъде подкрепен от бъдещи структурни реформи, които да направят Европа по-производителна.

Оценка на политическата сфера

• Стабилни обществени финанси:

Без политически промени, националните дългове на ЕС-15 се очаква да експлодират до 180% от БВП до 2050 г., а в новите страни-членки се очаква да достигне до 280%. Преди всичко, системите за социална сигурност трябва да бъдат финансово приложими чрез повишаване на възрастта за пенсиониране, повишаване на конкуренцията между осигурителните компаниите и засилване на частните фондове.

• Оценка на бизнеса за прогреса на реформите:

Политиците не се възползват достатъчно от възстановяването, за да адаптират обществените финанси към застаряването на населението. Голяма част от националните бизнес организации определят като положителен прогреса, постигнат по отношение на краткосрочните цели, но според тях може да бъде направено повече за бъдещото възстановяване.

Инициативите за реформиране на системите за социална сигурност се засилват все повече в много от страните-членки. Но все още (основно в големите страни) мерките не са добре развити или са блокирани, заради политически дискусии, така че финализирането им е все още под въпрос.

• Бизнес среда

Годишните разходи от административното утежняване са 3.5% от БВП или 470 милиарда евро, 30% от които са на ниво ЕС и 70% на национално ниво.

Бизнес оценка за прогреса на реформите:

Изследването на BUSINESSEUROPE от миналата година разкри един умерен оптимизъм от страна на националните бизнес организации по отношение на инициативите за по-добро регулиране. Докато тазгодишната оценка е подчертано по-резервирана. По-добрите регулации все още не са довели до желаните облекчения за компаниите.

Няма ясна тенденция за появата на реформи за създаването на благоприятна среда за малките и средни предприятия. Известен прогрес е достигнат по отношение на конкретни проблеми, касаещи малките и средни предприятия, което се яви като резултат от пролетната среща на високо ниво през 2006 г., и като резултат беше достигната възможността за създаване на компания за по-малко от седмица. Но големият проблем за повечето компании остава не толкова създаването, колкото икономическият растеж на малките и средни предприятия.

• Изпълнение на правилата за вътрешен пазар:

Добра новина е фактът, че голям брой директиви за вътрешния пазар се превърнаха в закони на национално ниво.

Според националните бизнес организации, е наблюдаван известен прогрес през 2006 г. по отношение на прилагането на законодателството за вътрешния пазар

Сработването на вътрешния пазар е продължителен процес: постоянно променящото се законодателство за вътрешния пазар трябва да бъде транспонирано в национално законодателство; значително предизвикателство за страните-членки ще се появи с прилагането на новоприетата директива за услугите. Текстът на тази директива, за съжаление, оставя възможност за страните-членки да защитят своите пазари на услуги от външна конкуренция.

Тазгодишното изследване на BUSINESSEUROPE съдържаше въпрос относно това как националният бизнес възприема функционирането на вътрешните енергийни пазари. Значителен брой национални бизнес организации са отбелязали прогреса в либерализирането на пазарите на газ и електрическа енергия като откровено незадоволителни.

• Пазар на труда и образование:
 
Добрите новини за трудовия пазар са, че се очаква за периода 2006 – 2008 г. да бъдат създадени 8 Ѕ милиона работни места. През 2005 г. нивото на заетост в ЕС достигна 63.8%, което все още е далеч от 70% – цел, поставена от стратегията за икономически растеж на ЕС, за да се достигнат нивата на заетост в САЩ  (71.5%) и Япония (69.3%).

Активната политика по отношение на трудовия пазар е оценена сравнително положително, след като по-голям брой хора (и най-вече такива от групите в неравностойно положение) бяха интегрирани в трудовите пазари. По модел на Дания и Великобритания, които имат задоволително ниво на гъвкавост по отношения на трудовите си пазари, много страни-членки предприеха мерки за подобряване на гъвкавостта на трудовите регулации. Но това е направено предимно по отношение на временните трудови договори, докато постоянните трудови договори остават сравнително незасегнати от промените. Това носи риска за създаване на двоен стандарт на пазара на труда .

Изискванията за реформи за адаптиране на системите за образование и обучение към новите трудови пазари са оценени много негативно. Компаниите са обезпокоени от сериозното разминаване между уменията, които се търсят, и уменията, които работещите в Европа имат.

Заключение: Поддържайте развитието на реформите

В годишния си доклад през декември 2006 г. Европейската комисия представи детайлен анализ за прогреса в областта на реформите в страните-членки. В доклада е отбелязано, че 18 страни-членки са постигнали добро ниво на прогрес. Анализът включва специфични препоръки за политиката, върху която страните-членки трябва да се фокусират през 2007 г.

Бизнес федерациите са съгласни с Европейската комисия за това, че е постигнат забележителен реформен прогрес в ЕС. Но Европейският барометър за реформите показва, че похвалите до този момент са доста ненавременни и прибързани в повечето страни. Прогресът на реформите остава недостатъчен, сравнен с това, от което Европа се нуждае, за да се върне към стабилния икономически растеж, от който се нуждае.




Тагове:   март,   член,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alashka
Категория: Бизнес
Прочетен: 530855
Постинги: 404
Коментари: 154
Гласове: 624
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930