Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.06.2008 14:37 - Позиция на БСК относно законодателството, регламентиращо конфликта на интереси
Автор: alashka Категория: Бизнес   
Прочетен: 651 Коментари: 0 Гласове:
0



ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА 
ПАРЛАМЕНТАРНИ ГРУПИ В
40-ото  НАРОДНО СЪБРАНИЕ

ОТНОСНО: Законодателството, регламентиращо конфликта на интереси

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

В парламента и в публичното пространство тече широка дискусия, свързана с  внесения от Министерство на правосъдието проект на Закон за  конфликт на интереси.

Законопроектът дефинира три аспекта на конфликта на интереси - противоречие между частни интереси и права, произтичащи от заеманата длъжност; личен или на свързани лица интерес от резултатите от дейността; осъществяване на права и задължения от държавен служител по начин, който предизвиква основателно съмнение в неговата  безпристрастност и обективност. С цел предотвратяване на възможностите за лично облагодетелстване, е забранено на лица, заемащи държавна длъжност, да упражняват свободна професия, да участват в стопанския оборот като еднолични търговци и да участват в управлението на търговски дружества.

Тези мерки за избягване конфликта на интереси са с твърде ограничен обхват, като извън тях остават редица хипотези,  които създават реални условия за злоупотреба със служебно положение, корупционни практики  и лично облагодетелстване.

Министрите, като органи на изпълнителната власт, имат за основна функция провеждането на държавната политика в различните сектори на икономиката. Едновременно с това, те осъществяват дейности по администрирането на регулативни режими, свързани с издаването и отнемането на разрешения и лицензи за осъществяване на стопанска дейност. По този начин в един субект се съсредоточават едновременно правомощия по приемане на управленски решения, прякото им изпълнение, както и контрол върху тази дейност. По  предложение на министрите се определят и въвеждат лицензионните и разрешителни режими. Размерът на таксите в тарифите за издаване на лиценз и разрешение също се определят по тяхно предложение. Те събират таксите за пряко администриране на тези услуги от бизнеса. Те осъществяват административен контрол за законосъобразното осъществяване на дейностите, които изпълняват, което е равнозначно на липса на контрол.

Съчетаването в едно лице на правомощия по определяне на условията за извършване на определена дейност, нормативното й оформяне и, едновременно с това, нейното осъществяване, поражда конфликт на интереси. Правото да се даде лиценз на една фирма за осъществяване на определена дейност и да се откаже на друга се превръща в инструмент за лично облагодетелстване или облагодетелстване на  свързани лица. Така се генерира корупция и се създават условия за  деформиране на икономическата среда чрез обслужване на лични интереси, които в много от случаите остават скрити за обществото и не подлежат на контрол и санкция.

Все по-често се срещат законодателни решения, които предвиждат част от сумите, събрани като такси или глоби от министерствата при осъществяване на подобна дейност, да бъдат използвани за материално стимулиране на служителите, които я осъществяват. Това противоречи на Закона за държавните такси, който определя таксата като цена на услуга, покриваща материално-техническите разходи по нейното извършване, а не като печалба, която подлежи на преразпределяне. Този вид материално стимулиране е предпоставка за деформиране на отношенията администрация – бизнес, като мотивира администрацията да събира глоби, да постановява мълчаливи или изрични откази от извършване на услуги, за които са събрани такси, като по този начин обслужва собствените си  интереси, а не тези на бизнеса.

Законът за обществените поръчки също не съдържа надеждни ограничения за участие в процедурите по обществени поръчки на свързани лица. Според този закон, определяща е връзката с лица, участващи в органите на управление и контрол, а не принадлежността на дяловете или акциите в капитала. В немалко случаи това се използва за облагодетелстване чрез лица, близки до представители на възложителя. Всички тези случаи попадат в дефиницията на чл. 2 т.1, 2 и 3 от Законопроекта за конфликт на интереси, без обаче да са предвидени  мерки срещу тях. Предотвратяването им е невъзможно без кардинална промяна в нормативните актове, регламентиращи функциите на министерствата.

Ето защо, предлагаме при бъдещо усъвършенстване на законодателството дейността по администриране на услуги да премине от министерствата към агенциите, като министерствата осъществяват само контрола за законосъобразното упражняване на тези функции.

По този начин ще се създадат условия за ефективен контрол и противодействие на административни решения, целящи лично облагодетелстване, и ще се повиши общественото доверие в администрацията.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ ( Божидар Данев )



Тагове:   Относно,   позиция,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alashka
Категория: Бизнес
Прочетен: 530439
Постинги: 404
Коментари: 154
Гласове: 624
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930