Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2006 16:56 - Лошото състояние на жп-транспорта блокира дейността на промишлените предприятия у нас, стана ясно на среща между ръководствата на БСК и БКЧЦМ
Автор: alashka Категория: Новини   
Прочетен: 667 Коментари: 0 Гласове:
0



В късния следобед вчера, 10 октомври, се проведе среща между ръководствата на „Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес” и Браншовата камара на черната и цветната металургия (БКЧЦМ). От страна на БСК присъстваха председателят на Камарата г-н Божидар Данев, зам.-председателят г-н Дикран Тебеян и главният секретар г-н Петър Денев. БКЧЦМ беше представена от нейния изпълнителен директор г-жа Политими Паунова и от представители на ръководствата на най-големите предприятия в отрасъла - членовете на УС г-н Антон Петров (управител на „Виохалко” за България, член на директорските бордове на „София мед” АД и „Стомана индъстри” АД) и г-н Димитър Кузманов (изп. директор на „Кремиковци” АД). В срещата участваха и лидерите на синдикалните федерации в металургията на КНСБ и КТ „Подкрепа” – г-н Яначков и г-н Бенкин.

По време на срещата г-н Божидар Данев информира участниците за предприетите от БСК действия по повод облагането с ДДС на сделките с метални отпадъци. В изпълнение на договореното сътрудничество с БКЧЦМ, БСК постави проблема пред министерствата на икономиката и енергетиката, и на финансите, с писма от 16 август т.г.

В писмата се отбелязва, че облагането на сделките с метални отпадъци на практика не увеличава бюджетните приходи, защото около 90 процента от металургичната продукция се изнася с нулева ставка и данъкът върху металните отпадъци се възстановява под формата на данъчен кредит. Освен това, около 50 процента от самите метални отпадъци също се изнасят с нулева ставка. Следователно, единственият ефект от облагането на металните отпадъци е блокирането на значителни средства на металургичните предприятия.

В подкрепа на предложението за отпадане на ДДС за сделките с метални отпадъци от 1 януари 2007 г. се изтъква и аргументът, че редица европейски страни (Белгия, Гърция, Италия) от години предприемат дерогация по чл.27 от Директива 77/388/ЕИО, за да противодействат на данъчните измами. Освен това, ЕС прие Директива 2006/69/ЕС, в сила от 12 август т.г., с която позволява прилагането на „Reverse Charge System”, при която данъчнозадължено лице е получателят на доставката. По този начин при износ данъкът на практика се занулява.

С писмо от 30 август т.г. МИЕ подкрепи предложенията на БСК и БКЧЦМ и предложи проблемът да бъде решен. На заседанието на Съвета за икономически растеж на 14 септември т.г. БСК поиска въпросът да се разгледа на следващото заседание на Съвета, като се покани зам.-министъра на финансите Георги Кадиев, както и представител на БКЧЦМ. В тази връзка, на проведената вчера среща ръководството на БКЧЦМ се ангажира да изпрати свой представител на предвиденото за 18 октомври т.г. заседание на СИР.

По време на вчерашната среща особено сериозно внимание бе обърнато на невъзможността на БДЖ да обслужва товаропотоците на металургичната индустрия. Представителите на БКЧЦМ информираха ръководството на БСК, че съществуващите в момента сериозни затруднения по отношение превоза на товари по жп-линии у нас ще се задълбочат още повече в следващите години, с оглед очакваното до 2009 г. двукратно увеличение на металургичната продукция. По думите на г-н Кузманов и г-н Петров изпълнителния директор на „Кремиковци”, БДЖ и пристанищата се задъхват и не могат да изпълняват заявките на големите промишлени предприятия.

Освен липсата на достатъчно вагони и средства за ремонт на съществуващите, като сериозен проблем беше изтъкнато и тежкото състояние на жп-инфраструктурата, предполагаща скорост на движение на влаковете, по-ниска от тази през 50-60-те години на миналия век.

Във връзка с необходимостта от сериозни инвестиции в жп-транспорта, председателят на БСК отбеляза, че само за проектиране са необходими няколко милиона лева и съществува сериозна опасност да не усвоим средствата по Кохезионния фонд на ЕС. За пример той посочи, че по програма ИСПА са усвоени едва 20 процента от средствата.

Участниците в срещата изтъкнаха, че потърпевша от този проблем е не само металургията, но и всички отрасли на икономиката, най-вече циментовата индустрия, минният бранш, химическата промишленост и др. В тази връзка бе решено БСК да инициира провеждането на обща среща на най-големите товародатели с министър-председателя Сергей Станишев и с министрите на икономиката, на финансите и на транспорта.

Общо бе мнението, че за решаването на проблема е необходимо да се потърсят възможностите на публично-частното партньорство. Българският бизнес е готов да обедини усилията си за търсене на необходимия финансов ресурс, но е необходимо и държавата да предприеме отговорни и мащабни мерки за справяне с проблема, като гарантира по този начин националния интерес. Беше отбелязано, също така, че развитието на жп-транспорта трябва да върви в синхрон с развитието на пристанищната инфраструктура, която изпитва аналогични затруднения (липса на кейови места, остаряла и бавна техника, липса на достъпна до тях жп-инфраструктура и пр.), като особено критично е състоянието на Дунавските портове. Г-н Данев посочи, че пристанищата във Варна и в Бургас, взети заедно, са 10 пъти по-малки като капацитет от това в Констанца (Румъния) и че България пропуска шанса да се възползва от географските си дадености (излаз на море и речен път).

Присъстващите на срещата представители на синдикатите изразиха категоричната си подкрепа по поставените проблеми, както и готовност за съдействие, съобразно своите възможности и компетенции.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alashka
Категория: Бизнес
Прочетен: 530708
Постинги: 404
Коментари: 154
Гласове: 624
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930