Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2006 16:56 - Проблемът с товарните жп-превози бе обект на дискусия между изпълнителния директор на БДЖ и най-големите товародатели в България
Автор: alashka Категория: Новини   
Прочетен: 805 Коментари: 0 Гласове:
0



Във връзка с поставен по време на среща с Браншовата камара на черната и цветната металургия (БКЧЦМ) проблем, свързан с невъзможността на БДЖ да поема пълния обем товари на тежката ни индустрия, „Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес” организира на 11 октомври т.г. среща по темата с директора на БДЖ – Олег Петков, директорите на най-големите товародатели в страната („Кремиковци”, „Стомана индъстри”, КЦМ, „Кумерио мед”, „Металснаб холдинг”) и ръководителите на заинтересовани браншови организации. В срещата участваха още Пенчо Попов – директор „Товарни превози” - БДЖ ЕАД, и Иван Балджиев – директор „БДЖ спед”, както и ръководството на БСК, в лицето на Божидар Данев – председател, Камен Колев – зам.-председател, и Петър Денев – главен секретар.

В началото на разговора председателят на БСК - Божидар Данев, заяви, че железопътният транспорт и пристанищната инфраструктура се оказват една от основните пречки за нарастващата инвестиционна активност в секторите металургия, химия, минно дело, производство на цимент, енергетика и др. Той подчерта, че голяма част от предприятията имат готовност за публично-частно партньорство и за инвестиране в подобряване на жп-инфраструктурата и вагонния състав. Според г-н Данев, необходимо е да се предоговорят с ЕС някои ограничения, свързани с либерализацията на жп-транспорта, и да се допуснат големи външни инвеститори в този сектор. Председателят на БСК обърна внимание и върху факта, че евентуално прехвърляне на товаропотоците от железопътния към шосейния транспорт (поради невъзможността на БДЖ да се справи с проблема), ще доведе до допълнителни проблеми за пътната инфраструктура, която също е в тежко състояние.

Според директора на БДЖ - Олег Петков, интересите на управляваната от него държавна компания и българския бизнес съвпадат напълно, при това – и двете страни са еднакво потърпевши от състоянието на железопътната инфраструктура. Г-н Петков декларира 5 процента ръст в товарните превози през август спрямо същия период на предходната година, което обаче е крайно недостатъчно във връзка с предвижданото сериозно увеличение на обемите в промишлеността. Според г-н Петков, за нормалното функциониране на товарните превози експлоатираните в момента 7080 вагони трябва да се увеличат през 2007 г. до 8550. В действителност, обаче, се очаква техният брой да намалее до около 6500, поради изтичащия им технологичен ресурс, т.е. очертава се сериозен недостиг на вагони. Също толкова сериозно е състоянието и на локомотивния парк. Според участващи в срещата експерти, за рехабилитация на основните средства са необходими около 200 млн. лв., които БДЖ не може да осигури при сегашната си схема на финансиране. Сериозен проблем създава и фактът, че печалбата от товарните превози се насочва за финансиране на пътническите превози, тъй като държавната субсидия за тях е недостатъчна. Г-н Петков декларира готовност да обсъжда схеми за публично-частно партньорство, включително за продажба на вагони, или за намаляване на транспортните такси срещу инвестиции в транспортни средства.

Зам.-председателят на Браншовата камара по жп-транспорт – Стоян Владов, информира, че таксите, които БДЖ плаща на НК „Железопътна инфраструктура”, са сред най-високите в Европа и, въпреки това, са очевидно недостатъчни за подобряване състоянието на железните пътища у нас. Той се присъедини към констатацията, че жп-транспортът вече е пречка за развитието на българската икономика.

Според изпълнителния директор на БКЧЦМ – Политими Паунова, българската металургична индустрия е вече на нивото на европейската и е с принос от 5 млрд. лв. в икономическия баланс на страната ни. „Ние нямаме нагласа да правим отстъпления от тези показатели, но, ако проблемите с БДЖ не се разрешат, може да се наложи затваряне на мощности, което ще доведе сериозни загуби за държавния бюджет и за икономиката, като цяло”, заяви г-жа Паунова.

В хода на разговора се очерта и проблем, свързан с последните поправки в Закона за обществените поръчки, въвеждащи тежки бюрократични изисквания и дълги срокове за реакция на институциите, което практически блокира дейността на всички големи държавни предприятия. Г-н Олег Петков изрази мнение, че е необходимо структуроопределящи предприятия, като БДЖ, НЕК и др., да се третират целево и за тях да има предвидени други режими.

По предложение на председателя на БСК, участниците в срещата взеха решение за сформирането на съвместна работна група, която до 10-15 дни да подготви обобщен материал за актуалното състояние, проблемите и механизмите за тяхното преодоляване. Материалът да предвижда краткосрочни (спешни) и дългосрочни мерки, и да бъде адресиран до министър-председателя и министрите на финансите, на транспорта и на икономиката и енергетиката.

Участниците в срещата бяха единни в позицията си, че един от механизмите за разрешаване на проблема е спешното преструктуриране на БДЖ – превръщането му в холдингова компания с две самостоятелни компании – за пътнически и за товарни превози, които, естествено, да са със собствено, независимо финансиране. Целта е да се прекрати порочната, непазарна, практика на финансиране на пътническите превози от печалбата на товарните, тъй като по този начин, фактически, бизнесът субсидира социални дейности, които следва да са приоритет на държавата.





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alashka
Категория: Бизнес
Прочетен: 530499
Постинги: 404
Коментари: 154
Гласове: 624
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930